در بخش دانشنامه
97. 05. 14
بازدید: 1212

سئو چیست؟ هرآنچه که باید درمورد آن بدانید.

سایت بدون سئو مانند انسانی است، در اعماق چاهی که صدایش به جایی نمیرسد. اگر مقداری سئو بلد باشیم میتوانیم صدای خود را به همه کسانی که به دنبال مطالب شما میگردند برسانیم. در این مقاله قصد داریم تکنیک های سئو و انواع آنرا شرح دهیم. در ادامه با سئوی کلاه سفید،سیاه و خاکستری آشنا میشویم.

 

سئو چیست؟

بی حاشیه سر اصل مطلب میرویم، سئو (seo) از کنار هم گذاشتن کلمات Search engine optimization تهیه شده است. حال این جمله به چه معناست؟! بهینه سازی موتورهای جست و جو.

بهینه سازی موتورهای جستجو، مجموعه‌ای از تکنیکها و دستورالعمل‌ها است که با صحیح انجام دادن آنها منجر به بهبود یافتن جایگاه سایت در موتورهای جستجو (به خصوص گوگل) و افزایش آمار بازدید سایت و هدایت ترافیک بیشتر به سمت سایت شما  می‌شوند.
چرا باید به سئو اهمیت بدهیم؟

روزانه به تعداد کاربرانی که از راه گوگل سوالاتشان را جست و جو می کنند، افزوده می‌شود. بر مبنای آمار رسمی سایت گوگل روزانه مقداری حدود 3.5 میلیارد جست و جو در گوگل انجام می‌شود. اکنون راحت می‌توانیم درک کنیم که چرا بیل گیتس گفت که "اگر کسب و کار شما در اینترنت حضور ندارد، به زودی از صحنۀ روزگار حذف خواهید شد."
بنابراین کاربران (مشتریان بالقوۀ شما) به گوگل اعتماد بسیاری دارند. حالا اجازه دهید بقیه ی این بحث را با یک فرض بیان کنم.


فکر کنید یک فروشگاه موبایل دارید و یک سایت هم برای خرید و فروش آن. بر مبنای ابزارهای "اندازه‌گیری تعداد جستجوی کلمات کلیدی گوگل" خرید اینترنتی موبایل و یا کلمات همانند آن چیزی حدود 7000جست و جو در ماه دارد. این عالی است.
فوق‌العاده است، به معنای اینکه ماهانه 7000 نفر میل به خرید موبایل دارند و در گوگل به دنبال مکانی برای خرید موبایل می‌گردند. قطعا شما هم برایتان بارها پیش آمده است که چیزی را در گوگل جست و جو کنید و همانطور که خودتان هم به چشم دیده‌اید، بیش از 80% سرچ کنندگان در همان صفحۀ اول نتایج جسجو جواب خود را یافت می‌کنند. خیلی خیلی کم پیش می‌آید که یوزری در صفحات دوم و سوم به دنبال جواب باشد.
اکنون اگر سایت شما در صفحات سوم، چهارم (وبالاتر) نتایج جستجو باشد، به سختی کسی می‌تواند شما را پیدا کند. در واقع شما 7000مشتری بالقوه که مستقیما به دنبال شما بوده‌اند را از دست داده‌اید.

188 3

سئو پروسه ای است که به گوگل یاری میرساند تا سایت شما را شناخته ، موضوع فعالیت شما را بفهمد و بر مبنای کلمات کلیدی مرتبط مانند همین خریداری موبایل وبسایت شما را در صدر نتایج جستجو نشان دهد. در واقع سئو به افزایش بازدید سایت شما کمک ویژه‌ای می‌کند.


اما اینجا لازم است به نکته‌ای اشاره شود. صحیح است که گوگل یک موتور جستجو میباشد و واژۀ موتور هیچ ویژگی انسانی را به یاد آدم نمی اندازد. اما گوگل آنقدرها هم موتوری نیست. یعنی انسانها نمی‌گذارند که موتور باشد و بر مبنای معیارهای صرفا مکانیکی و ماشینی سایت‌ها را رتبه بندی کند. موتور جستجوی گوگل افزون بر ربات‌های خودش به رفتار سرچ کننده ها نیز توجه ویژه‌ای دارد که در ادامۀ این مبحث به آن هم خواهیم پرداخت.

انواع ترفندهای سئو و نصحیت‌های لازم!

ضرر نکردید اگر که بدانید متخصصان، ترفندهای سئو را در سه گروه متفاوت طبقه بندی کرده‌اند. این گروه‌ها عبارتند از: سئوی کلاه سفید، سئوی کلاه سیاه و سئوی کلاه خاکستری.

سئوی کلاه سفید: ما جداً خیلی خوبیم

188 4منظور از سئوی کلاه سفید ترفندهایی است که بر مبنای قوانین از پیش تعیین شده‌ی موتورهای جستجو انجام شده و دلیلی  می‌شوند که رتبۀ سایت به‌طور طبیعی در صفحه نتایج گوگل ارتقا پیدا کند. پروسه‌ی سئوی کله سفید که از بهترین و مناسب‌ترین روش سئو است، در طول یک شب انجام نمیپذیرد و نیاز دارد که مدت زمان مشخصی پیوسته و کامل روی سایت خود کار کنید، اما بجای آن، به قولی، یک عمر راحتید، گوگل به شما اعتماد می‌کند و به این راحتی رتبه ی  شما را به وبسایت دیگری نمی‌دهد.


لازم به ذکر است اگر به جای سئوی کلاه سفید، سئوی اخلاقی هم شنیدید تعجب نکنید؛ زیراکه این روش بر پایه اخلاق و راستگویی و درستی است به آن سئوی اخلاقی نیز می‌گویند.

سئوی کلاه سیاه: ما فکر می‌کنیم که خیلی خوبیم!

188 6دشمن سئوی کلاه سفید، سئوی کلاه سیاه است. یعنی چه؟ یعنی دقیقا برعکس سئوی کلاه سفید، در سئوی کلاه سیاه سعی بر گول زدن موتور جستجو و دور زدن قانون‌های آن است.
این روش سئو برعکس روش کلاه سفید خیلی سریعتر نتیجه می‌دهد؛ اما فایده‌ی آن همیشگی نیست و گوگل معطل ننشسته که گول شما را بخورد ! گوگل مداوم در حال بروزرسانی و ارائه الگوریتم‌های تازه است و دیر یا زود می‌تواند حقیقت را بفهمد. برای مثال همین چند سال اخیر بعضی ها با ساختن لینک‌های اسپم و به بی فایده در صفحات مختلف به جایگاه های خوبی در گوگل رسیده بودند، اما گوگل با تهیه ی الگوریتم پنگوئن این سایت هارا را جریمه کرد و رتبه ای را که از روش‌های غلط به دست آورده بودند از آن‌ها پس گرفت.
خب شاید چند روزی رتبه ی اول گوگل را کسب کنید، اما ممکن است به همان زودی هم دستتان رو شود  و از ایندکس گوگل حذف شوید.

سئوی کلاه خاکستری: ما خوبیم! اما تا کِی؟

188 7سئوی کلاه خاکستری به ترفند هایی میگویند که با قوانین موتور جستجوی گوگل تفاوت دارند، اما بگونه ای اجرا می‌شوند که گوگل نفهمد و نتواند سایتمان را جریمه کند. به نوعی، سئوی کلاه خاکستری مانند سئوی کلاه سیاه است، اما نسبت به آن ریسک کمتری دارد.


برای مثال گاهاً سئوکاران کلاه خاکستری تعداد زیادی پیج فِیک در شبکه‌های اجتماعی گوناگون (توئیتر، اینستاگرام، فیسبوک، لینکدین، گوگل پلاس و ...) ایجاد می‌کنند و از این پیج ها به وبسایت خودشان لینک می‌دهند. الان گوگل نمی‌تواند تشخیص دهد که تمام این صفحات مال خود شما هستند، بنابراین می‌توانید نتیجه خوبی از آن‌ها بگیرید. اما دور هم نیست که تا چند صباحی دیگر گوگل مچ شمارا بگیرد.
چیزی که حائز اهمیت است، این میباشد که اگر یک سئو کار حرفه ای نیستید از ترفند کلاه خاکستری استفاده نکنید. زیرا که با کوچکترین اشتباهی ممکن است جریمه شوید و سایت شما از ایندکس گوگل خارج شود.

انواع گوناگون سئو

سئو 2 تایپ مختلف دارد که به آن‌ها سئوی داخلی (On-Page SEO) و سئوی خارجی (Off-Page SEO) می‌گوییم.

سئوی داخلی سایت چیست؟

یعنی بهبودبخشی به صفحات داخلی سایت برای موتورهای جستجو، برای رسیدن به جایگاه بالا در گوگل و افزایش نرخ ترافیک سایت است. با سئوی داخلی، موتورهای جستجو به راحتی سایت شما را یافته و میخواند، موضوع آن را درک می‌کنند و اگر استانداردهای لازم را با خود داشته باشد، آن را به عنوان یک سایت خوب برای کاربران می‌شناسند.
خب، برای انجام سئوی داخلی سایت دقیقاً باید چه‌کار کنیم؟ پیشنهاد من این است که از چک لیست جادویی سئوی داخلی استفاده کنید!

چک‌لیست سئوی داخلی سایت

مرحله هایی که در این چک لیست میبینید ، تازه ترین نکته های سئو هستند که تا امسال (یعنی 2018) انتشار یافته اند.

1.    بهینه کردن آدرس (URL) تمام صفحات وبسایت

از بخش‌هایی که موتور گوگل به آن توجه می‌کند، آدرس صفحه های گوناگون سایت است. تجربه نشان داده است که به هر میزان که این آدرس کوتاه‌تر، خواناتر و با موضوع مطالب شما مرتبط باشد، تاثیر بهتری روی سئو دارد.

188 8

2.    تحقیق کلمات کلیدی (Keyword Research)

تحقیق کلمات کلیدی به این معناست  که  چک کنیم و ببینیم مخاطبان هدف ما در اینترنت به دنبال چه چیزهایی میگردند و برای رسیدن به آن‌ها چه کلماتی را سرچ می‌کنند. شما می‌توانید با توجه به این کلمات محتوای مطالب خود را تولید کنید یا آن‌ها را بهبود ببخشید. اگر تحقیق کلمات را به نحو احسن انجام دهید، هم نسبت به مخاطبان شناخت بهتری پیدا میکنید و هم می‌توانید وضعیت سئوی سایتتان را بهتر کنید.


توجه: جست و جوی کلمات کلیدی به منظور جذب بازدیدکننده برای سایت انجام نمی‌شود، البته هدف از آن، جذب آن دسته بازدیدکنندگانی هست که محتوای سایت شما برایشان مفید بوده و دقیقاً به دنبال محتوا یا محصولات شما هستند.

3.     Meta title یا بهینه سازی عنوان سئو

عنوان سئو چیست؟ عنوان سئو همان جمله ای است که در پیج  نتایج گوگل نشان داده می‌شود. همیشه سعی کنید عنوان سئوی مطالبتان را جذاب بنویسید و نکات زیر را در آن‌ها رعایت کنید.

188 10

•    تا جایی که مکان دارد سعی کنید کلمۀ کلیدی هدف را در اول عنوان سئوی صفحه قرار دهید و بعد به آن صفت و جزئیات دیگری (مانند، راهنمایی، وارسی، 2015، بهترین) اضافه کنید.
•    تعداد کلمات تایتل کمتر از 55 کاراکتر باشد.
•    عنوان مطلب یا عنوان سئو را قطعاً داخل تگ <H1> بگذارید. (بعضی از سیستم های مدیریت محتوای وردپرس اینکار را خود به خود انجام میدهند، اما اگر CMS شما چیز دیگری است کدها را حتماً چک کنید.)
ه    زیرتیترهایی بغیر از عنوان اصلی را داخل تگ <H2> قرار دهید و تلاش کنید از کلمات کلیدی هدف در آن‌ها بهره ببرید.

 

4.    رعایت ساختار در نوشتار متن (بهینه‌سازی H1، H2  و H3)

بهنگام تولید محتوا برای سایت همیشه تلاش کنید که ساختار را در نوشته‌هایتان رعایت کنید. برای رعایت ساختار عنوان آن را با سرنویس1 (H1)، تیترهای اصلی را با سرنویس2 (H2) و زیر شاخه هایش را با H3، H4 و... معلوم کنید. این کار هم گوگل را برای خواندن مطلبتان بهتر راهنمایی می‌کند و هم کاربران را. به تصویر زیر نگاه کنید، همانطور که می‌بینید عنوان یا موضوع اصلی صفحه که در این‌جا آب نبات ‌فروشی است با تگ <H1>، زیر شاخه‌‌های آب نبات‌فروشی که به دو دسته ی آب نبات شکلاتی و میوه‌ای تقسیم شده‌اند در تگ <H2> و زیر شاخه‌های آن‌ها نیز در تگ <H3> قرار گرفته‌اند. شما هم با توجه به موضوع و بخش‌بندی‌های متن‌تان باید ساختاری متناسب را ایجاد کنید و عنوان‌های هر بخش را با تگ‌های <H> جدا کنید.

188 11

5.    بهبودسازی انکرتکست‌ها

معنی انکر تکست همان عنوان لینک است که در همین جمله هم با لینک آبی مشخص شده است. اکنون چطور باید انکر تکست‌ها را بهینه کنیم؟
•    از کلمات کلیدیتان در انکرتکست‌ها استفاده کنید.
•    انکر تکست باید مربوط به موضوع صفحۀ لینک شده باشد.
•    برای انکر تکست‌ها استراتژی داشته باشید.

6.    بهبود یابی توضیحات متا یا Meta Description

منظور از توضیحات متا یا متا دیسکریپشن متنی هست که برای نمایش داده شدن در قسمت توضیحات گوگل نوشته شده است (مانند تصویر زیر).

تعداد کاراکترهایی که در توضیحات متا می‌توانید بهره ببرید در ابتدا - مطابق استانداردهای گوگل – محدود به 155 تا 165 کاراکتر بود، بعد از مدتی در ماه دسامبر سال 2017 گوگل اعلام کرد بر مبنای الگوریتم‌های جدید تا 325 کاراکتر قابل نمایش است. اما چندی پیش یعنی 14 می 2018، خبر جدیدی رسید. گوگل اعلام کرد که تعداد کاراکترهای توضیحات متا به طور متوسط کمی کمتر شده، ولی اینکه گوگل چه تعداد از آن‌ها را نمایش دهد بستگی به محتوای صفحه و توضیحات نوشته شده در متا دیسکریپشن (توضیحات متا) دارد. در توضیحات متا حتماً از کلمات کلیدی استفاده کنید، اما آن را بیش از حد با کلمات کلیدی پر نکنید. سعی کنید خیلی ساده و راحت، طوری که هم گوگل متوجه شود و هم کاربر مقصود و کلیات محتوای صفحه را بفهمد، توضیحات متا را بنویسید.

188 12

7.    مراعات چگالی کلمات کلیدی

قبل تر از هر چیزی سعی کنید در 100 کلمۀ ابتدای محتوایتان از کلمات کلیدی هدف استفاده کنید. در ادامه آن هم کلمات کلیدی را به گونه ای در متن توزیع کنید که هم گوگل منظور شما را بفهمد و هم اینکه صدمه ای به مفهوم مقاله وارد نشود. چون به هر جهت جستجوی معنایی (Semantic Search) گوگل و الگوریتم مرغ مگس خوار در حال پیشرفت است و پر کردن متن با کلمات کلیدی بدون در نظر گرفتن بار معنایی آن‌ها نه تنها فایده ای ندارد بلکه به ضررتان هم خواهد بود.

8.    لینک‌سازی داخل سایت

لینک سازی در بخش سئوی داخلی سایت به دو دسته تقسیم می‌شود:
•    لینک دهی به سایر مطالب یا محصولات سایت خود
تلاش کنید در هر مطلب 2 تا 5 لینک به سایر مطالب داشته باشید. به چه دلیل؟ به این دلیل که این کار باعث می‌شود کاربران زمان بیشتری را در سایت شما سپری کنند و به گوگل این پیام را برسانند که وب سایت شما را دوست دارند، پس این فرایند به طور خود به خود عامل افزایش بازدید سایت شما می‌شود.
•    لینک دادن به سایت های خوب دیگران


متاسفانه برخی از دوستان وبمستر و کارشناس محتوا در این مورد کمی خساست به خرج می‌دهند و اینگونه فکر می‌کنند که این کار باعث بالا رفتن ارزش سایت رقیب می‌شود. خوب این موضوع کاملاً درست است؛ اما فایده این کار در چیست؟
اول از همه با این کار به گوگل نشان می‌دهید که محتوای صفحۀ شما مرتبط با آن صفحه ی خوبی است که لینک کرده‌اید و شاید حتی این پیام را به گوگل برسانید که مطلبی کامل‌تر از نوشتۀ رقیب تولید کرده‌اید. از طرفی این کار شما نیت خوب شما را به رقبا نشان می‌دهد و احتمال دارد که آن‌ها هم دلشان نرم شود و لینک سایت شما را در سایت خود قرار دهند.

9.    بهره وری  از کدهای نشانه‌گذاری اسکیما

کدهای اسکیما مانند سیگنال‌هایی هستند که به گوگل این پیام را میرسانند یک بخش مشخص از سایت دربارۀ چه چیزی صحبت می‌کند. مثلاً با یک کد اسکیما می‌توان نشان داد که در این بخش سایت نظرسنجی یوزرها قرار داد، یا محتوای این بخش مرتبط با یک فیلم سینمایی است و یا حتی از این قسمت می‌توان یک مقاله دانلود کرد.

البته این کدها کم نیستند ، با رجوع به سایت schema.org  کل کدهای اسکیما را می‌توانید بیابید و در صورت نیاز از آن‌ها در سایتتان استفاده کنید. حالا شاید بپرسید که استفاده از کدهای schema چه تاثیری رو سئوی سایت دارد؟ برای اینکه پاسخ سوالتان را پیدا کنید همین حالا مروگرتان باز کنید و نام یک شخصیت یا سریال را در گوگل جستجو کنید. حالا در سمت راست نتایج چه می‌بینید؟ در سمت راست صفحه یک سری اطلاعات طبقه‌بندی شده را می‌بینید. ولی شاید فکر کنید که اطلاعات فقط از سایت‌های خارجی بدست می آیند پس تاثیری روی سایت ما ندارد. اگر نظرتان این است خوب به تصاویر زیر نگاه کنید.

در عکس میبینید که درباره ی فیلم "ابد و یک روز" جست و جو شده است. همچنین یک نظرسنجی از سایت "فیلمیو" گرفته و آنرا به ما نمایش داده است. پس میفهمیم گوگل هم به سایت های ایرانی توجه لازم را دارد.188 13

10.    بهینه سازی تصاویر سایت

قطعا می‌دانید که سرعت لود شدن صفحات سایت اهمیت بالایی دارد. کاربران وقت کمتری روی سایت‌های سرعت پایین می‌گذارند و با بستن زودهنگام صفحه به گوگل این پیام را میرسانند که این سایت خوب نیست. اکنون یکی از عوامل تاثیر گذار روی سرعت سایت چیست؟ حجم عکس‌ها! با بهینه کردن سایز عکس‌ها می‌توانیم به بهبود سرعت بارگذاری صفحات سایت کمک می‌کنیم. توصیه می‌کنم برای اینکه بتوانید حجم تصاویر سایت خودرا را بدون افت کیفیت کاهش دهید، از وب‌سایت Optimizilla  استفاده کنید.


نکتۀ دیگری که در رابطه با بهینه سازی تصاویر وب وجود دارد، استفاده از نام مناسب برای آن‌ها و استفاده از تگ Alt است. تگ Alt به موتورهای جستجو یاری میرساند که متوجه موضوع عکس و ارتباط آن با متن شوند.
ممکن است برایتان جالب باشد که بدانید، مطالبی که حداقل یک عکس در آن‌ها به‌کار رفته بنسبت به مطالبی که بدون عکس هستند جایگاه خیلی بالاتری دارند.

11.    ریسپانسیو بودن سایت یا هماهنگی با گوشی‌های موبایل

در سال 2015 گوگل عموماً اعلام کرد، سایت‌هایی که ریسپانسیو یا همان واکنش‌گرا نباشند به رتبه های پایین‌تر نتایج گوگل نزول خواهند کرد. ریسپانسیو بودن سایت بدان معناست که وقتی صفحه را بزرگ و کوچک می‌کنید، یا در دستگاه‌ های دیگری مثل موبایل و تبلت آن را میبینید، ساختار ظاهری آن بهم نریزد.
و... در نهایت وعدۀ گوگل عملی شد. کم‌کم سایت‌هایی که ریسپانسیو نبودند رتبه هایشان را از دست دادند و به رتبه‌های پایین‌تری رسیدند. بنابراین در هنگام طراحی سایت این نکته را حتماً لحاظ کنید و سایتی بزنید که ریسپانسیو باشد.
سئوی خارجی سایت چیست؟


سئوی خارجی مکمل سئوی داخلی سایت است. منظور از سئوی خارجی یا Off-page SEO   اعمالی است که در بیرون از سایتی (در صفحات دیگر دامنه خود، وب سایت های دیگر و شبکه‌های اجتماعی) انجام می‌دهیم تا رتبه‌مان را در نتایج گوگل بهتر کنیم و امتیاز بهتری بگیریم.

چک‌لیست سئوی خارجی سایت

در این قسمت به بررسی بخش‌های مختلف سئوی خارجی سایت میرویم. ضمناً  این نکات را با دقت بخوانید و اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید.

1.     بهره وری از لینک‌سازی خارجی


188 15منظور از لینک‌بیلدینگ یا لینک‌سازی خارجی، گرفتن لینک از سایت‌های دیگر به سایت خودمان است. موتورهای جستجوگر از لینک ها برای تعقیب وب سایت ها استفاده می کنند؛ آن ها لینک‌های موجود در بین یکی یکی صفحات وب سایت‌تان را پیگیری میکنند و در ابعادی بزرگتر، تمام لینک‌های موجود در بین وب‌سایت‌ها را زیر نظر دارند.


راه های مختلفی برای لینک‌سازی خارجی وجود دارد که بعضی از آن‌ها جزو تکنیک‌های کلاه‌سیاه حساب می‌شوند و برخی دیگر کلاه ‌سفید. توصیۀ ما استفاده از تکنیک‌های کلاه‌سفید است. مثلاً تولید محتوای ارزشمند و باکیفیت که باعث می‌شود سایت‌ها و وبلاگ‌های دیگر از مطلب های سایت شما استفاده کنند و به سایتتان به عنوان منبع لینک بدهند، قسمتی از تکنیک‌های کلاه سفید است و خرید بک‌لینک‌های اسپم (لینک‌هایی که از سایت‌های بی فایده خریداری شده‌اند) جزو تکنیک‌های سئوی کلاه سیاه.


اگر از افرادی هستید که رتبۀ سایت را با لینک‌سازی اسپم از دست داده‌اند طوری نیست؛ همیشه راه برگشتی هست! شما می‌توانید تمام لینک‌های اسپم را دیلیت کنید و دوباره از راه درست اقدام به لینک‌سازی کنید.

2.    فعالیت در شبکه‌های اجتماعی

حضور و فعایت در شبکه‌های اجتماعی دو فایده بزرگ برای شما دارد.
مزیت اول: به لینک‌سازی کمک می‌کند؛ به این معنا که شما می‌توانید در شبکه‌های مختلف از جمله لینکدین و گوگل‌پلاس لینک‌هایی به مطالب سایتتان ایجاد کنید.
مزیت دوم: برندسازی می‌کنید؛ در واقع شما به واسطه فعالیت در شبکه‌های اجتماعی چه بخواهید و چه نخواهید در حال برندسازی میباشید! برای نمونه معرفی یکی از مطالب مفید و باارزش سایتتان را در شبکه‌ی اجتماعی تد قرار می‌دهید؛ با این کار توجه بینندگان به مطلب شما جلب شده، دربارۀ آن حرف میزنند ، نظر می‌دهند و اگر آن را دوست داشته باشند با دیگران به اشتراک می‌گذارند. تمامی این فعالیت‌ها کمک زیادی به برندسازی شما می‌کند.

3.    جلب اعتماد گوگل

Trust  یا جلب اعتماد گوگل نه کار خیلی پیچیده ای است و نه خیلی راحت! تمام نکاتی که تا اینجا گفتیم به نوعی می‌تواند روی اعتماد گوگل به شما تاثیر بگذارد. اما کمی بیشتر این بحث را باز میکنیم. گوگل به سه چیز توجه زیادی دارد.

•    اعتبار یا Authority سایت

قطعا تاکنون شنیده اید که میگویند فلان جا خیلی جنس های خوبی دارد؛ اما چگونه دربارۀ یک صنف به چنین نتیجه‌ای می‌رسیم؟ خود من با فاکتورهایی مثل خوش فروشی، قیمت مناسب، کیفیت خوب صنف به این نتیجه می‌رسم که آدم معتبری است. خب در مورد سایت هم به همین نحو است. وبسایتی که محتوای خوب و هدفمندی دارد، به نیاز مخاطبان توجه می‌کند و به‌طور منظم در حال آپدیت است، از نظر گوگل و کاربران سایت معتبری شناخته می‌شود. وقتی اسم برندی زیاد در اینترنت سرچ شود و یا از طرف وبلاگ‌ها، شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های مختلف لینک دریافت کند، گوگل به اعتبار را میفهمد و امتیازاتی برای آن لحاظ می‌کند.

•    تاریخچۀ ‌سایت

سایت‌هایی که مدت بسیار زیادی از شروع به کارشان گذشته است، در مقایسه با سایت‌های تازه شروع به کار کرده تاریخچه بیشتری دارند، به همین دلیل هم اعتماد گوگل به آن‌ها تقریبا بیشتر است. اگر سایت کم قدمتی دارید نگران نباشید؛ با به‌کار گیری نکاتی که در این مقاله گفته شده قادر خواهید بود به مرور زمان اعتبار خوبی پیش گوگل کسب کنید.

•    تهیه گواهی SSL

با تهیه گواهی (SSL (Socket Secure Layer از شرکت ارائه دهندۀ هاست خود، می‌توانید در صفحات مهم سایتتان به جای پروتکل Http از پروتکل Https یا همان پروتکل امن انتقال اَبَر متن بهره ببرید.

آیا رفتار کاربران روی سئو تاثیر دارد?

اگر ابزار گوگل آنالیتیکس را دیده باشید حتماً می‌دانید که گوگل اطلاعاتی مثل این‌که کاربران از چه مرورگری استفاده میکنند، با جستجوی چه کلماتی به وب شما رسیده‌اند، چند پیج را در سایت شما باز کرده‌اند، چه مدتی را در سایت شما سپری کرده‌اند، نرخ پرش سایت چه میزان بوده و ... را به شما می‌دهد؛ پس میتوان نتیجه گرفت که گوگل به راهی که کاربران طی میکنند تا به نتیجۀ دلخواهشان برسند توجّه ویژه‌ای دارد.

188 16
از طرفی ، در سال 2013 الگوریتم دیگری با نام مرغ مگس‌خوار به موتور جستجوی گوگل افزوده شد که وظیفۀ آن نشان دادن بهترین نتیجه به سرچ کنندگان بود. همانطور که در مقالۀ الگوریتم مرغ مگس خوار مفصلاً توضیح دادیم، این الگوریتم در حالی که محتوای سایت شما به صورت دقیق آنالیز می‌کند، رفتار کاربران را نیز زیر نظر دارد. برای مثال وقتی کاربران در صفحۀ نتایج چهارمین نتیجه را به اولین نتیجه ترجیح می‌دهند، یا بعد از داخل شدن به یک صفحه فوراً آن را ترک میکنند، به گوگل این پیام را می‌دهند که این صفحه با جستجوی من مرتبط نبود و یا محتوای خوبی نداشت.
پس باید یادتان باشد: زمان تولید محتوا یا طراحی سایت، حتماً کاربران را در نظر بگیرید و ظاهر و محتوای سایت را طوری طراحی کنید که به درد کاربران بخورد و آن‌ها را در صفحۀ شما نگه دارد.

ابزارهای آنالیز سایت از نظر سئو بودن

در حالی که برای سایت‌تان تولید محتوا می‌کنید و آن را سئو می‌کنید به یک سری ابزار برای آنالیز کردن سایت و بررسی نتایج حاصل شده از سئو نیاز دارید. در این‌جا لیستی از بهترین ابزارهای موجود را آورده‌ایم.

گوگل آنالیتیکس: همه‌چیز را راجع‌به کاربران سایتتان بدانید.

188 17
گوگل آنالیتیکس (google-analytics) یکی از ابزارهای مهم و پرکاربرد گوگل است. با استفاده از گوگل آنالیتیکس قادر خواهید بود اطلاعاتی درباره کاربران (محل زندگی ،جنسیت، سن،  مدت زمان ماندن در سایت و... )، آماردقیق ترافیک سایت، روش ورود کاربران به صفحه، صفحاتی که کاربران بعد از ورود به سایت شما بازدید کرده‌اند، نرخ چنج کاربران به مشتری و اطلاعات دیگر را به‌دست آورید.

Google PageSpeed Insights: تست سرعت صفحات سایت

پیشتر در مورد اهمیت سرعت بارگذاری صفحات سایت حرف زدیم؛  شما می‌توانید با استفاده از ابزار Google PageSpeed Insights سرعت سایت خودرا را بررسی کنید و مطمئن شوید که بهینه است. لازم به ذکر است که این ابزار نقاط ضعف شما را هم می‌گوید و راه‌کارهایی برای بهبود آن پیشنهاد میدهد.188 18

Woorank: چک کردن وضعیت سئوی سایت

کافی است وارد سایت Woorank  شوید و در اولین کادری که مشاهده میکنید، لینک سایتتان را وارد کنید و  دکمه اینتر را بزنید. در صفحۀ بعدی لیست کاملی از آنالیز بخش‌های مختلف ساییتان را میبینید که با سه رنگ مختلف از هم جدا شده‌اند. رنگ سبز نشان‌دهندۀ وضعیت خوب است، رنگ نارنجی نشان دهنده این است که این بخش نیاز به بهبود دارد و رنگ قرمز بیان میکند که روی این بخش اصلاً کار نشده. با کلیک روی هر بخش راهکارهایی به شما داده می‌شود که می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید.188 22

گوگل وبمستر تولز: دریافت اطلاعات کلی دربارۀ سلامت سایت

گوگل وبمستر تولز یا به عبارتی کنسول جستجوی گوگل یکی از مهم‌ترین ابزارهای گوگل است. اگر هدف شما حرفه‌ای شدن است، بکار گیری از این ابزار را به خوبی یاد بگیرید. اطلاعاتی که Google Webmaster Tools در اختیارتان قرار می‌دهد شامل:
•    . لینک‌های داده شده به سایت شما
•    لینک‌های داخلی
•    جریمه‌های گوگل
•    نحوه نمایش در موبایل (ریسپانسیو بودن)188 23
•    لینک‌های داخلی
•    تجزیه و تحلیل جستجوها

SpyFu: رصد کردن رقبا    

همیشه تلاش کنید در هنگامی که بهترین کارتان را انجام می‌دهید حواستان به رقیب هایتان هم باشد و آن‌ها را هم رصد کنید. این ابزار در این کار به شما یاری میرساند. به صفحۀ SpyFu بروید و آدرس سایت رقیبتان را وارد کنید.اسپای‌فو اطلاعاتی مثل کلمات کلیدی طبیعی، تبلیغات گوگل ادوردز، استراتژی ساختن لینک، این‌که بیشترین ورودی بر اساس کدام کلمات کلیدی بوده و ... را به شما نشان می‌دهد. به بیانی دیگر در جایی که رقابت شدید است دانستن این موارد به شما کمک زیادی بکند.

188 24

ابزارهای چک کردن رنک الکسا و اعتبار سایت

برای چک کردن رنک و اعتبار سایت می‌توانید از این 2 افزونه استفاده کنید:

پلاگین  MozBar

با نصب افزونۀ MozBar روی مرورگر کروم یا فایرفاکس به هر وبسایتی که وارد شوید می‌توانید اطلاعاتی درباره اعتبار دامنه و اعتبار صفحات سایت، لینک‌های داخلی و لینک‌های خارجی را مشاهده کنید.

188 19


پلاگین Alexa

رتبۀ الکسا از این جهت اهمیت دارد که خیلی از مردم برای تصمیم‌گیری در مورد خوب یا بد بودن یک سایت به رتبۀ الکسا نگاه می‌کنند! افزون بر آن ‌براین رنک الکسا روی قیمتی که کاربران برای گذاشتن تبلیغ در سایت شما می‌پردازند تاثیرگذار است. یک پرسش؛ الکسا چگونه سایت‌ها رتبه‌بندی می‌کند؟
الکسا با استفاده از Alexa Toolbar که کاربران روی مرورگرشان نصب کرده‌اند ترافیک سایت و سایر داده‌ها را اندازه می‌گیرد.

188 20

هریک از الگوریتم‌های گوگل چه تاثیری روی سئوی سایت ما دارند؟

یک سئوکار حرفه‌ای حتما باید اطلاعات کاملی دربارۀ الگوریتم‌های گوگل داشته باشد و اخبار آپدیت های جدید گوگل را دنبال کند. در اینجا الگورتیم های مهم گوگل بیان میشود.

•    الگوریتم Hilltop (تپه) گوگل‌ (2003)

•    الگوریتم هیلتاپ یا تپه گوگل در سال 2003 معرفی شد و از همان زمان تا الان تاثیرات غیرقابل‌انکاری روی نتایج جستجو میدارد. هدف الگوریتم هلیتاپ گوگل چه چیزی بود؟ هدف این الگوریتم شناسایی سایت‌های مرجع و دایرکتوری‌های معتبری بود که به سایت‌های کوچک دیگر لینک میداشتند. فایده شناسایی آنها چه بود؟ با شناسایی دایرکتوری‌های معتبر فرصت خوبی در اختیار سایت‌های کوچکی که در آن‌ها لینک داشت قرار می‌گرفت تا بتوانند جایگاه خوبی در گوگل کسب کنند.
ک    برخی از این دایرکتوری‌های معتبر عبارتند از: Yahoo، Dmoz و Wikipedia. گوگل با بهره گیری از این دایرکتوری‌ها  توانست سایت‌های معتبر دیگر را هم شناسایی کند.

188 25

الگوریتم پاندا (Panda) گوگل (2011)

الگوریتم پاندای گوگل روی محتوای متنی صفحات فوکوس دارد و متن‌های کپی شده، پر از تبلیغات و محتواهای بی‌کیفیت او را خیلی عصبانی می‌کند. در صورتی که مورد خشم پاندا واقع شدید و شدید، با اصلاح و به‌روزرسانی صفحات ضعیفتان می‌توانید فرصت این را داشته باشید که رتبه قبلی‌تان را پس بگیرید.

188 21

الگوریتم پنگوئن (penguin) گوگل (2012)

این الگوریتم یک سال بعد از پاندا به گوگل افزوده شد و وظیفۀ آن مقابله با لینک‌سازی اسپم است. با ظهور الگوریتم پنگوئن گوگل، سایت‌هایی که بک‌لینک‌های انبوهی از سایت‌های بی‌کیفیت و اسپم میگرفتند از نتایج اولیه موتور جستجوی گوگل دیلیت شدند.
بخاطر این‌که توسط الگوریتم پنگوئن گوگل جریمه نشوید، همیشه از سایت‌های معتبر و مرتبط با موضوع سایت خودتان لینک بگیرید. ولی اگر جریمه هم شدید 1 راه برگشت دارید؛ لینک سایتتان را از تمام صفحات اسپم و بی محتوا پاک کنید.

188 26

•    الگوریتم مرغ مگس‌خوار (Hummingbird) گوگل (2013)

الگوریتم مرغ مگس‌خوار گوگل از همان ابتدا که آمد تحولات بزرگی را در موتور جستجوی گوگل بوجودآورد. وظیفۀ این الگوریتم نشان دادن مرتبط‌ترین و دقیق‌ترین نتایج به کاربران است؛ به این علت هم به جای تمرکز روی یک کلمۀ کلیدی خاص، واژه‌های هم‌معنی را نیز در نظر می‌گیرد.
بعد از اضافه شدن الگوریتم مرغ مگس‌خوار به گوگل، مقدار زیادی از سایت‌هایی که بیش از حد از یک کلمۀ کلیدی خاص استفاده کرده بودند جریمه شدند و رتبه خوبشان را در گوگل از دست دادند.

188 27

 

الگوریتم کبوتر (Pigeon) گوگل (2014)

این بار گوگل الگوریتمی را نمایان می‌کند که روی نتایج مرتبط با مکان (Location) تمرکز دارد. الگوریتم کبوتر گوگل برای کسب‌وکارهای محلی یک فرصت بسیار عالی ایجاد کرده است تا بتوانند جزو نتایج اولیۀ جستجوهای کاربران نزدیک به خود آنها باشند. برای نمونه زمانی که در گوگل جستجو کنید رستوران های نزدیک به من، فقط رستورانهایی که در مناطق نزدیک به شما نشان داده می‌شود.

188 28

 

•    الگوریتم رنک برین (RankBrain) گوگل (2016)

گوگل در سال 2016 الگوریتمی را با نام رنک‌برین معرفی نمود که از نظر بررسی و تفسیر کلمات هم‌معنی مشابه الگوریتم مرغ مگس‌خوار عمل می‌کند، ولی بسیار پیچیده‌تر و پیشرفته‌تر هست. تمرکز اصلی الگوریتم رنک‌برین تجربۀ کاربری یا UX است و امکان آن هست که ادعا کرد که نرخ پرش سایت، نرخ بازگشت صفحات، تایم زمان حضور کاربران در صفحات، نرخ کلیک (CTR) در نتایج جستجو و ... از پارامترهای مهم برای الگوریتم رنک‌برین هستند.

188 29

الگوریتم فرد (Fred) گوگل (2017)

فِرِد اسم الگوریتم دیگر گوگل است که نقش آن تمرکز روی حجم تبلیغات موجود در سایت و لینک‌های خارجی است. این الگوریتم محتوای صفحات را وارسی می‌کند و تعداد لینک‌های خارجی موجود در هر قسمت را اندازه می‌گیرد؛ اگر صفحه مورد نظر دارای محتوای بی فایده باشد و در آن از تعداد زیادی لینک خارجی بهره وری شده باشد، در برابر جریمۀ الگوریتم فرد قرار خواهد گرفت.
سایت‌های تبلیغاتی که نگران این الگوریتم هستند باید توجه داشته باشند که اگر محتوای صفحاتشان از استاندارد یا کیفیت لازم برخوردار باشد، با وجود لینک دادن به سایت‌های خارجی جریمه نخواهند شد؛ پس اولویت با کیفیت محتواست.

188 30

الگوریتم پارافریسینگ (Paraphrasing) گوگل (2018)


زمان زیادی از معرفی این الگوریتم نمی‌گذرد ولی همین الان هم می‌توان نتایج شگفت‌انگیز آن را هنگام جستجو در گوگل مشاهده کرد. کار الگوریتم Paraphrasing این هست که محتوای سایت را خلاصه می‌کند و برای کاربرانی که از گوگل پرسشی کرده اند نمایش می‌دهد. تصویر زیر نمونه‌ای از عملکرد الگوریتم Paraphrasing است.

188 31

حرف آخر

شما با مطاله مقاله ی بالا تقریبا به بیشتر ترفند های سئوی موتور گوگل مسلط شده اید. با بکار گیری این مهارت ها و کسب تجربه و تلاش لازم، قطعا قادر خواهید بود از بین شلوغی سایت های اطراف صدای خود را به گوش مشتریان مورد نظرتان برسانید.

پوریا علامه

مطالب مرتبط

بک لینک چیست... بک لینک چیست؟ بک‌لینک به لینکی گفته می‌شود که از سایتهای دیگر به سایت شما داده می‌شود،مثل لینکی که شما در متن یک خبر به یک سایت خ...

روش‌های جدید سئو سایت... روش‌های جدید سئو سایت سئو برای رتبه اول جستجوی گوگل امروز یکی از مهمترین بخش‌های بازاریابی هر کسب و کاری است‌. به نظر شما چرا ام...

مهمترین قسمتهای طراحی سایت... مهمترین قسمتهای طراحی سایت طراحان سایت همیشه بدنبال طراحی سایتی جذاب و کارآمد هستند که دسترسی آسانی فراهم کند تا بتوان بازدی...

نکات مهم بروز رسانی برای سئو... نکات مهم بروز رسانی برای سئو ساختار لینک قبلی و جدید یکی از مشکلات گریبان‌گیر همه وبمسترها مشکل عدم همخوانی لینکهای سایت قبلی با...

بهینه سازی سایت برای موبایل... بهینه سازی سایت برای موبایل  با پیشرفت گوشی‌های موبایل و بزرگ شدن اندازه نمایشگر آنها، بیشتر افراد فعالیت‌های روزمره خودرا ب...

تفاوت طراحی سایت با توسعه سایت... تفاوت طراحی‌سایت با توسعه سایت دو اصطلاح طراح وب‌سایت و توسعه دهنده وب‌سایت در کاربرد عامیانه تقریبا معانی یکسانی داشته و بجای یک...

پشتیبانی سایت

برو بالا

کلمات کلیدی : طراحی سایت اصفهان , طراحي سايت اصفهان , طراحی سایت اصفهان ارزان , طراح سایت اصفهان , طراحی سایت در اصفهان , طراحی وب سایت اصفهان , شرکت طراحی سایت اصفهان , آموزش طراحی سایت اصفهان , طراحي سايت در اصفهان , طراحی سایت حرفه ای,طراحی وب سایت در اصفهان , طراحان وب سایت در اصفهان , طراح وب سایت در اصفهان , وب سایت اصفهان , آموزش طراحی وب سایت در اصفهان , شرکت طراحی وب سایت در اصفهان , استخدام طراح وب سایت در اصفهان , شرکتهای طراحی وب سایت در اصفهان ,ایجاد سایت, ایجاد سایت رایگان با پسوند Com , ایجاد سایت رایگان با پسوند Ir , ایجاد سایت در گوگل , ایجاد سایت رایگان در گوگل , ایجاد سایت رایگان فارسی , ایجاد سایت جدید , ایجاد سایت شخصی , ایجاد سایت اینترنتی ,طراح سایت خانم طراحی سایت توسط خانم, ایجاد سایت تبلیغاتی,راه اندازی وب سایت در اصفهان,سئو اصفهان , سئو سایت اصفهان , طراحی سایت وکالت طراحی سایت برای وکلا طراحی سایت حقوقی آموزش سئو اصفهان , سئو در اصفهان ,خرید سایت ,خرید سایت اینترنتی, خرید سایت رایگان ,خرید سایت فروشگاه اینترنتی ,خرید سایت Ir, خرید سایت ارزان ,خرید سایت اماده, خرید سایت فروشگاهی, فروش سایت ,فروش سایت آماده, فروش سایت موزیک, فروش سایت تبلیغاتی, فروش سایت دانلود ,فروش سایت فیلم ,فروش سایت ایران خودرو, فروش سایت سایپا ,فروش سایت ساز, فروش سایت املاک, ساخت وب سایت