در بخش دانشنامه
96. 08. 08
بازدید: 1024

مشاهده و تحلیل رفتار بازدیدکننده در سایت

فرض کنید شما یک فروشگاه واقعی در یکی از خیابان‌های شهر دارید و باید این فروشگاه را مدیریت کنید و فروشش را افزایش دهید ولی اصلا حق ندارید داخل فروشگاهحضور داشته‌باشید، حق ندارید ببینید که بازدیدکنندگان این فروشگاه به کدام قسمت‌ها مراجعه می‌کنند و جلوی چه محصولاتی متوقف می‌شوند و کدام قسمت برایشان جذاب‌تر است. بهبود فروشگاه بدون تحلیل رفتار خریداران، تقریباً غیرممکن است.

 

نکته بسیار جالبی که در دنیای بازاریابی اینترنتی وجود دارد، این است که بسیاری از مدیران وب‌سایت به‌هیچ‌وجه از رفتار بازدیدکنندگان سایتشان خبر ندارند! یعنی اصلاا نمی‌دانند که بازدیدکننده وقتی به سایتشان وارد می‌شود چه کارهایی را انجام می‌دهد، کجاها را کلیک می‌کند، کدام قسمت‌ها توجه بیشتری جلب می‌کند و حتی خیلی‌ها نمی‌دانند یک بازدیدکننده کدام صفحات را با چه ترتیبی بازدید می‌کند!

ببینیم چگونه می‌توانیم به این رؤیا تحقق ببخشیم و به‌جایی برسیم که حتی فیلم رفتار بازدیدکننده‌های سایتمان را بتوانیم ببینیم و دریابیم بازدیدکننده‌ای که وارد سایت شده است ماوس خود را دقیقا به کجا برده، روی چه دکمه‌هایی کلیک کرده، وارد چه صفحاتی شده و کلا قبل از خروج از سایت دقیقا چه رفتارهایی را از خودش نشان داده است. عالی نیست؟

اگر این توانایی را داشته باشیم، دید بسیار عمیقی به این موضوع پیدا خواهیم کرد که مشکلات سایت ما چه چیزی است، چگونه می‌توانیم فروشمان را افزایش دهیم و کجاها را باید تغییراتی انجام دهیم و به‌راحتی می‌توانیم موفقیت سایتمان را افزایش دهیم.

علم بررسی واکنش‌های بازدیدکنندکان به سایتمان، «تحلیل رفتار بازدیدکننده» نام دارد. پس به سه عامل مهم بپردازیم که مهم‌ترین عوامل در تحلیل رفتار بازدیدکننده هستند:

 

۱. جذاب‌ترین قسمت‌های صفحه

اولین مورد این است که جذاب‌ترین قسمت‌های یک صفحه برای بازدیدکننده کدام‌ها هستند؟ فرض کنید بازدیدکننده‌ای صفحه‌ی اصلی سایت‌تان را بازکرده است. آیا می‌دانید اغلب بازدیدکنندگانتان ماوس‌شان را روی کدام قسمت می‌برند یا آیا می‌دانید بیشترین جاهایی که کلیک می‌شود کجاها هستند؟ اگر پاسخ این سوالات را بدانیم می‌توانیم عملیات بازاریابی اینترنتی‌ را بهتر کنیم. اگر قسمت‌هایی که بازدیدکنندگان کلیک می‌کنند همان مواردی است که ما توقع داریم پس همه‌چیز به‌خوبی پیش می‌رود، ولی فرض کنید که ما دوست داریم قسمت‌هایی از صفحه اصلی ما – مثلا تبلیغ بالای صفحه – زیاد کلیک شود، ولی بازدیدکنندگان هیچ توجهی به آن قسمت نمی‌کنند. در این حالت باید تغییراتی ایجاد کنیم تا بتوانیم کلیک‌های بیشتری را در قسمت‌های دلخواه خودمان ایجاد کنیم.

بنابراین اولین نکته در تحلیل رفتار بازدیدکننده این است که بدانیم برای بازدیدکننده جذاب‌ترین قسمت‌ها در یک صفحه از طراحی سایت ما، کدام‌ها هستند.

 

۲. حرکت در صفحات

دومین عاملی که باید از آن آگاه باشیم حرکت بازدیدکننده‌ی سایت ما در صفحات مختلف است. به‌طور مثال من می‌خواهم بدانم در سایت مدیر سبز افرادی که وارد صفحه اصلی می‌شوند، چند درصدشان تبلیغ بزرگ بالای صفحه را کلیک می‌کنند؟ اگر بتوانم آمار و ارقام دقیقی از این موضوع به‌دست آورم می‌توانم تشخیص بدهم که آیا کار خوبی است در بالای این صفحه این تبلیغ را قرار بدهم یا شاید بهتر باشد این تبلیغ را در جای دیگری قرار بدهم. پس منظور از حرکت در صفحات آن است که بازدیدکننده کدام صفحات سایت را به چه ترتیبی بازدید می‌کند.

 

۳. رفتار در یک صفحه‌ی سایت

سومین مورد رفتار یک بازدیدکننده در یک صفحه‌ی سایت شماست. فرض کنید یک صفحه‌ی محصول خوب طراحی کرده‌اید و روی تبلیغ‌نویسی آن ساعت‌ها وقت گذاشته‌اید و حالا می‌خواهیم ببینیم وقتی بازدیدکننده وارد این صفحه‌ی محصول شد چه رفتاری از خودش نشان می‌دهد و کجاها را اسکرول می‌کند، کجاها متوقف می‌شود و دقیق‌تر بررسی می‌کند و متن را می‌خواند و حتی می‌خواهیم ببینیم که ماوسش را کجاها حرکت می‌دهد! اغلب بازدیدکنندگان نه‌تنها صفحه را می‌خوانند بلکه همزمان با خواندن صفحه، ماوس را هم روی جاهایی که علاقه بیشتری به آن دارند متوقف می‌کنند یا اطراف یک بخش جذاب حرکت می‌دهند!

پس با تحلیل رفتار یک بازدیدکننده در یک صفحه‌ی محصول می‌توانیم اطلاعات بسیار ارزشمندی به‌دست بیاوریم و بدانیم نقاط ضعف این صفحه محصول ما چیست و چگونه می‌توانیم این صفحه را بهبود ببخشیم.
 

معرفی سرویس Hotjar.com

می‌خواهم به شما سرویس فوق‌العاده‌ای را معرفی کنم که تمام این موارد را انجام می‌دهد و شما به‌راحتی می‌توانید تحلیل دقیقی از رفتار بازدیدکنندگان سایت‌تان را داشته باشید.

اسم این سرویس«هات جار» است. اولین قدم این است که به این سایت مراجعه کنید و عضو سایت شوید، سرویس‌های پیشرفته این سایت پولی است ولی فعلا می‌توانید از گزینه‌ی Basic یا رایگان آن استفاده کنید که محدودیت‌هایی دارد، ولی همین سرویس رایگان دید بسیار عمیق و ارزشمندی درباره‌ی بازدیدکنندگان سایت به شما می‌دهد. 

شما می‌توانید انتخاب کنید آیا می‌خواهید فیلم رفتار تک‌تک بازدیدکنندگان سایت ثبت شود که این تکنولوژی بسیار جالبی است که بعد از فعال‌سازی این سرویس روی سایت‌تان، می‌توانید فیلم‌هایی را ببینید که دقیقا رفتار بازدیدکننده‌ی شما در یک صفحه‌ی خاص است. مثلا ببینید ماوسش را به کجاها حرکت داده، کجاها کلیک کرده و از چه صفحه‌ای به چه صفحه‌ای رفته و کجا از سایت‌تان خارج‌شده است.

شاید چند سال پیش چنین ایده‌ای فقط یک رویا بود، ولی اکنون می‌توانید بنشینید و فیلم تک‌تک بازدیدکنندگان سایت‌تان را ببینید و ده‌ها ایده برای بهبود سایت‌تان به‌دست آورید.

در دومین قدم انتخاب می‌کنید که آیا می‌خواهید برایتان HeatMap درست شود یا خیر. HeatMap یا نقشه‌ی گرمایی تحلیلی از سایت‌تان است که نشان می‌دهد کدام قسمت‌های صفحه بیشتر مورد توجه قرارگرفته است.

نقشه گرمایی تحلیل رفتار مخاطب

حال چگونه می‌توان تشخیص داد که کدام قسمت‌ها بیشتر موردتوجه قرار گرفته است؟ برای این کار دو معیار وجود دارد:

اولین معیار این است که کجاها بیشتر کلیک شده است و دومین معیار که خیلی جالب است این است که ماوس بیشتر کجاها حرکت کرده است حتی اگر کلیکی صورت نگرفته است.

اغلب افراد وقتی قسمتی از صفحه برای‌شان جذاب است ماوس را روی آن قسمت حرکت می‌دهند و شاید درنهایت کلیک هم نکنند. ولی همین مورد نشان می‌دهد که آن قسمت صفحه توجهشان را جلب کرده است.در این قسمت می‌توانید یک صفحه‌ی خاصی را تعریف کنید که می‌خواهید در موردش نقشه‌ی گرمایی تهیه شود. در نسخه‌ی رایگان فقط می‌توانید برای سه تا صفحه‌ی سایتتان نقشه‌ی گرمایی تعریف کنید که یکی از آن موارد می‌تواند صفحه اصلی سایت باشد و دو صفحه‌ی دیگر می‌تواند دو تا از محصولاتتان باشد.

در قسمت سوم می‌توانید انتخاب کنید که آیا می‌خواهید از بازدیدکنندگان سایتتان سؤالاتی پرسیده شود؟ که اگر این قسمت را فعال کنید یک پاپ‌آپ به سایتتان اضافه می‌شود و سوالی پرسیده می‌شود که آیا پیشنهادی دارید که این صفحه بهبودی پیدا کند یا مشکلاتش چه چیزی است؟ که من توصیه می‌کنم از این قدم فعلاً استفاده نکنید و به قدم بعدی بروید.

در قدم چهارم از شما پرسیده می‌شود که آیا می‌خواهید افراد دیگری هم به این اکانت دسترسی داشته باشند؟ مثلا فرض کنید مدیر سایت شما فرد دیگری است ، مدیر فروش دارید و یا وب‌مسترهایی دارید و می‌خواهید که آن‌ها هم به این آمار و ارقام دسترسی داشته باشند. که فعلا باز برای سادگی می‌توانید دکمه‌ی Skip را بزنید.

به شما تبریک می‌گوییم. شما عضو Hotjar شده‌اید و یک‌قدم دیگر مانده و آن‌هم این است که کدی که سایت هات‌جار به شما می‌دهد را کپی کنید و در بخش Header سایتتان وارد کنید.

اگر می‌دانید چگونه یک کد را در Header صفحات سایت وارد کنید که می‌توانید این کار را انجام دهید. اگر با این کار آشنا نیستید، می‌توانید از طراح یا برنامه‌نویس سایتتان کمک بگیرید. البته یک خبر خوب برای وردپرسی‌ها این است که احتمالا پوسته شما این امکان را قرار داده که کدهایی در هدر اضافه کنید. در غیر اینصورت می‌توانید افزونه‌ای Header and Footer را نصب کنید و بعد از نصب این افزونه به‌راحتی یک جعبه ظاهر می‌شود که می‌توانید هر کدی را به Header سایت یا Footer سایت اضافه کنید. پس اگر سایت شما وردپرسی است می‌توانید این پلاگین رایگان را نصب کنید و کدی را که Hotjar در اختیارتان قرار داده است در بخش هدر این پلاگین کپی کنید و ذخیره کنید.

کار تمام شد و می‌توانید از این لحظه می‌توانید رفتار بازدیدکنندگان سایتتان را در «هات‌جار» ببینید.

 

طراحی سایت - سئو 

مطالب مرتبط

طراحی فروشگاه اینترنتی... طراحی فروشگاه اینترنتی استفاده از اینترنت بسیاری از امور روزمره را تسهیل کرده از جمله خرید مایحتاج !! خرید آنلاین از فروشگاه‌های ...

روش گوگل برای تشخیص مطلب بی کیفیت... روش گوگل برای تشخیص مطلب بی کیفیت برای بررسی این موضوع می‌توان فهرستی بلند بالایی از معیارهای مختلف در نظر گرفت؛ جزئیاتی نظیر رفت...

محتوای همیشه سبز... محتوای همیشه سبز اگر شما محتوایی خلق کرده‌اید که بدون در نظرگرفتن زمان وکهنگی، همواره برای مخاطبان جذاب و آموزنده باشد، شما یک مح...

چگونه وضعیت سئوی سایت‌های رقیب را بررسی کنیم؟... چگونه وضعیت سئوی سایت‌های رقیب را بررسی کنیم؟ یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های روند سئوی هر وب‌سایتی، تحلیل و بررسی سئو سایت رقبا است. ...

طراحی سایت پارالاکس... طراحی سایت پارالاکس درطراحی سایت صفحات پارالاکسی ، سناریوی از پیش تعیین شده‌ای وجود دارد که با حرکت موس یا اسکرول صفحه ، ایتم‌های...

اهمیت طراحی گرافیک وبسایت... اهمیت طراحی گرافیک وبسایت طراحی گرافیک بخش مهمی از معرفی شرکت به دیگران و یکی از مهم‌ترین پایه‌های بازاریابی هر برند تجاری، سازما...

پشتیبانی سایت

برو بالا

کلمات کلیدی : طراحی سایت اصفهان , طراحي سايت اصفهان , طراحی سایت اصفهان ارزان , طراح سایت اصفهان , طراحی سایت در اصفهان , طراحی وب سایت اصفهان , شرکت طراحی سایت اصفهان , آموزش طراحی سایت اصفهان , طراحي سايت در اصفهان , طراحی سایت حرفه ای,طراحی وب سایت در اصفهان , طراحان وب سایت در اصفهان , طراح وب سایت در اصفهان , وب سایت اصفهان , آموزش طراحی وب سایت در اصفهان , شرکت طراحی وب سایت در اصفهان , استخدام طراح وب سایت در اصفهان , شرکتهای طراحی وب سایت در اصفهان ,ایجاد سایت, ایجاد سایت رایگان با پسوند Com , ایجاد سایت رایگان با پسوند Ir , ایجاد سایت در گوگل , ایجاد سایت رایگان در گوگل , ایجاد سایت رایگان فارسی , ایجاد سایت جدید , ایجاد سایت شخصی , ایجاد سایت اینترنتی ,طراح سایت خانم طراحی سایت توسط خانم, ایجاد سایت تبلیغاتی,راه اندازی وب سایت در اصفهان,سئو اصفهان , سئو سایت اصفهان , طراحی سایت وکالت طراحی سایت برای وکلا طراحی سایت حقوقی آموزش سئو اصفهان , سئو در اصفهان ,خرید سایت ,خرید سایت اینترنتی, خرید سایت رایگان ,خرید سایت فروشگاه اینترنتی ,خرید سایت Ir, خرید سایت ارزان ,خرید سایت اماده, خرید سایت فروشگاهی, فروش سایت ,فروش سایت آماده, فروش سایت موزیک, فروش سایت تبلیغاتی, فروش سایت دانلود ,فروش سایت فیلم ,فروش سایت ایران خودرو, فروش سایت سایپا ,فروش سایت ساز, فروش سایت املاک, ساخت وب سایت