در بخش دانشنامه
97. 02. 31
بازدید: 1057

انتخاب یک فروشگاه ساز مناسب

یادم هست که زمانی که شروع به کار طراحی وب سایت کردم ، یعنی حدود سال ۸۶ ، چیزی به اسم فروشگاه اینترنتی نبود . در آن زمان اگر کسی قصد راه اندازی سیستم فروشگاهی بصورت اینترنتی داشت ، قطعا باید هزینه و زمان زیادی صرف میکرد. البته در نهایت هم چیز خیلی خارق‌العاده‌ای از آب درنمی‌آمد و مثلا چیزی به اسم فیلتر وجود نداشت.

امروزه اما همه چیز خیلی متفاوت از قبل شده است.اسکریپت‌های آماده زیادی هست که بصورت آماده کار فروشگاه اینترنتی را خیلی حرفه ای انجام می‌دهند و گزینه‌های زیادی برای مدیریت بهتر دارند. این نرم افزارها صرفا برای ایجاد یک فروشگاه اینترنتی تولید و بهینه‌سازی شده اند و با چند کلیک ساده و دانش فنی مناسب میتوان براحتی آن را نصب و تنظیم کرد.

 

اما کدام فروشگاه ساز ؟

با وجود این همه نرم‌افزر و اسکریپت آماده فروشگاه ساز هنوز منبع مناسبی برای مقایسه و انتخاب آنها نیست تا افراد بتوانند راحت تر در مورد انتخاب سیستم مناسبشان تصمیم بگیرند.برای همین تصمیم گرفتیم در این مقاله ، ابتدا تعریفی از فروشگاه ساز داشته باشیم و بعد از آن انواع مختلف آن ها را بررسی کنیم.

انتخاب فروشگاه ساز

فروشگاه ساز چیست و چگونه عمل می‌کند؟

برای ایجاد یکی فروشگاه اینترنتی نیاز به نرم‌افزاری دارید تا این فروشگاه را برای شما ایجاد کند و پس از آن بتوانید آن را مدیریت کنید . اضافه کردن محصول ، انبار گردانی و بررسی موجودی انبار ، تعریف کوپنهای تخفیف ، پیگیری سفارشات و امار فروش ، همه از امکاناتی است که یک فروشگاه ساز در اختیار شما قرار می‌دهد. در واقع این نرم‌افزار یک فروشگاه واقعی را برای شما در فضای مجازی شبیه‌سازی می‌کند.

غالبا به این نرم‌افزارها ، اسکریپت فروشگاهی یا سیستم فروشگاه ساز می‌گویند. سیستم‌هایی که با هدف راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی (E-Commerce) تولید شده‌اند و قرار است تمام آنچه یک فروشگاه واقعی لازم دارد بصورت اینترنتی در اختیارتان بگذارد.به لطف پیشرفت این سیستمها ، حالا شما از داشتن حسابدار و انباردار و بازاریاب و آمارگیر بی نیاز هستید چرا که همه این فعالیت‌ها را حتی سیستمهای ساده فروشگاهی در اختیارتان می‌گذارند. بعضی از این فروشگاه‌ساز ها حتی امکاناتی برای سئو و بازاریابی اینترنتی دارند .

مشکل اصلی اینجاست که تعداد این فروشگاه‌سازها حالا دیگر خیلی زیاد شده است. زمانی که  تصمیم می‌گیرید یک فروشگاه‌ساز انتخاب کنید،  تازه میفهمید که ده‌ها انتخاب مختلف وجود دارد. سیستم‌هایی که هر کدام مزایا و معایبی نسبت به دیگران دارند.

قبل از هرچیزی بهتر است بدانید فروشگاه‌سازها دو نوع کلی دارند. در ادامه این دونوع را باهم بررسی میکنیم /.

 

id 184 1

دو نوع کلی فروشگاه‌سازها

سیستم‌های فروشگاه‌ساز به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند. تعدادی از این فروشگاه‌ها هستند که به صورت کدباز (Open Source) هستند و دسته دیگری از آنها هم به صورت اشتراکی (SaaS). در ادامه بهتر توضیح میدهیم.

سیستم فروشگاهی کدباز (Open Source)

سیستم‌هایی هستند که به صورت رایگان در اختیار عموم قرار میگیرند و به دلیل اینکه کد آنها در دسترس است از هر نظر قابل ویرایش هستند و شما میتوانید به سلیقه خود آنها را تغییر دهید و امکانات آن را زیاد و کم کنید.

فروشگاه سازهای کد باز بر روی هاست خود شما سوار می‌شوند (به اصطلاح Self-Hosted) و استفاده از آنها به کمی تخصص و مهارت نیاز دارد. حالا این مهارت می‌تواند با مطالعه آموزش‌های مختلف توسط خود شما به دست بیاید یا آنکه از شخص دیگری بخواهید این کار را برای شما انجام دهد.

اما درآمد برنامه نویسان این فروشگاه‌سازها از کجاست؟ ساده است. زمانی که شما از یک فروشگاه ساز کد باز استفاده می‌کنید، قطعاً به امکانات مختلفی نیاز پیدا خواهید کرد. اولین چیزی که برای استفاده از این فروشگاه‌سازها لازم است، خرید یک قالب مناسب است. پس از آن، شما نیاز دارید این سیستم را به درگاه پرداخت یکی از بانک‌های ایرانی مجهز کنید و بنابراین نیاز به یک افزونه در این زمینه خواهید داشت. در واقع، هر امکان بیشتری که قرار است به سیستم خود اضافه کنید، به احتمال زیاد برایتان هزینه بر خواهند بود.

همچنین توجه داشته باشید که هنگام استفاده از این سیستم‌ها، قرار نیست کسی در حل مشکلات به شما کمک کند. مگر آنکه کسی را استخدام کنید که برایتان کارهای سایت را انجام دهد. حرف ما این است که نباید از سازنده این سیستم‌ها انتظاری داشته باشید. بلکه باید کسی را داشته باشید که در زمینه استفاده و توسعه آنها مهارت داشته باشید. یا آنکه خودتان شروع به یادگیری کنید.

فروشگاه‌ساز‌های کد باز مطرحی که در ایران استفاده می‌شوند!

حالا که با مفهوم کلی فروشگاه‌سازهای اپن سورس آشنا شدید، بگذارید ببینیم که شما به عنوان یک ایرانی، چه انتخاب‌‌هایی دارید.

توجه داشته باشید که تمام فروشگاه‌سازهای کد بازی که در ایران استفاده می‌شوند، در حقیقت ترجمه سیستم‌های خارجی هستند. سیستم‌هایی که توانسته‌اند در دنیا مقبولیت خوبی به دست بیاورند و بنابراین ایرانی‌های عزیز هم دست به کار شده‌اند و آنها را به زبان فارسی ترجمه کرده‌اند. البته بعضی از این فروشگاه‌سازها در حقیقت CMS هستند اما با یک افزونه ، براحتی به فروشگاه تبدیل می‌شوند.

فروشگاه سازهای مطرح کدباز

این فروشگاه‌سازها را در ادامه به شما معرفی می‌کنیم:

  • فروشگاه‌ساز ووکامرس (این فروشگاه‌ساز یک افزونه برای سیستم مدیریت محتوای وردپرس است. در واقع، وردپرس یک سیستم وبلاگی است که به کمک افزونه ووکامرس، قابلیت‌های فروشگاهی نیز به آن اضافه می‌شوند.)
  • فروشگاه‌ساز جوملا (دقیقاً عین ووکامرس، این فروشگاه‌ساز نیز بر روی سیستم مدیریت محتوای جوملا سوار می‌شود و قابلیت فروشگاهی را به آن اضافه می‌نماید.)
  • فروشگاه‌ساز پرستاشاپ
  • فروشگاه‌ساز اپن کارت
  • فروشگاه‌ساز مجنتو
  • فروشگاه‌ساز دروپال

اینها مطرح‌ترین فروشگاه‌سازهایی هستند که در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرند و ما در این سری مقالات، قرار است نگاهی دقیق  از جنبه فروشگاهی به همه آنها داشته باشیم.

فروشگاه سازهای اشتراکی (SaaS)

این سیستم‌ها بر اساس اشتراک کار می‌کنند. این یعنی شما بابت دریافت سیستم و خدمات آن، یک هزینه سالیانه به این سیستم‌ها پرداخت خواهید کرد. به این سیستم‌ها اصطلاحاً SaaS یا همان Software as a Service گفته می‌شود.

زمانی که شما از یک سیستم اشتراکی استفاده می‌کنید، سایت شما بر روی هاست این سرویس قرار می‌گیرد (به اصطلاح Hosted) و تمام خدمات لازم نیز از طرف شرکت ارائه دهنده فروشگاه ساز به شما داده خواهد شد.

درست است که استفاده از این سیستم‌ها رایگان نیست، اما در عوض هزینه‌های جانبی همچون خرید قالب، افزونه، استخدام طراح سایت، اجاره هاست و ... هم ندارند. به علاوه، راه‌اندازی فروشگاه و یادگیری کار با سیستم آنها نیز به مراتب ساده‌تر از سیستم‌های کد باز است.

به این نکته توجه داشته باشید که با دریافت یک سیستم فروشگاه‌ساز اشتراکی، شما همیشه خیالتان راحت است که یک تیم پشتیبانی وجود دارد که به سوالات و مشکلات شما پاسخ خواهد داد. به علاوه، ویرایش و توسعه سایت بسیار راحت‌تر خواهد بود.

البته، تصور نکنید که منظورمان این است که این سیستم‌ها یقیناً بهتر هستند و شما فقط با گل و بلبل طرفید. بیشتر حرفمان این است که برای افراد مبتدی و کسانی که چندان سر از مباحث طراحی سایت در نمی‌آورند، این فروشگاه‌سازها قطعاً انتخاب بهتری هستند. اما اگر قصد امکانات واقعاً به خصوصی به فروشگاه خود را داشته باشید، کمی دست شما بسته خواهد بود و باید با شرکت ارائه‌دهنده فروشگاه‌ساز به توافق برسید.

فروشگاه‌ساز‌های اشتراکی مطرحی که در ایران عرضه می‌شوند!

فروشگاه‌سازهای اشتراکی در جهان کم نیستند. شاید از مطرح‌ترین آنها بتوان به شاپیفای و بیگ کامرس اشاره کرد. اما متاسفانه هیچ کدام از آنها به ایران خدمات ارائه نمی‌دهند. با اینحال، در چند سال اخیر ما شاهد فروشگاه‌سازهای ایرانی مختلفی بوده‌ایم که به صورت اشتراکی کار می‌کنند.

مطرح‌ترین این فروشگاه‌سازها موارد زیر هستند:

  • فروشگاه‌ساز سازیتو
  • فروشگاه‌ساز شاپفا
  • فروشگاه‌ساز سبد خرید

ما در بخش‌های بعدی این مقاله، بهبررسی کامل این فروشگاه‌سازها خواهیم پرداخت و از هر نظر آنها را تحلیل خواهیم کرد. البته قول می‌دهم اینکار را بدون داشتن هیچگونه ارق ملی انجام دهیم. اما خود شما حتماً در نظر داشته باشید که تمام این فروشگاه‌سازها ایرانی هستند و برای رشد، نیاز به حمایت ایرانی‌ها دارند.

id 184

کدام فروشگاه‌ساز برای من مناسب است؟

ما در طول این مقاله به شما تفاوت‌های عمده دو نوع سیستم فروشگاه‌ساز کد باز و اشتراکی را گفتیم و سعی کردیم مزایای هر یک را برای شما روشن کنیم. اما اگر هنوز هم در مورد آنها شک دارید، باید بگوییم که انتخاب نوع سیستم، کاملاً بستگی به سطح توانایی و خواسته‌های شما دارد. همانطور که گفتیم، فروشگاه‌سازهای اشتراکی به دلیل سادگی و وجود پشتیبانی، برای افراد تازه‌کار انتخاب بهتری هستند. اما سیستم‌های فروشگاه کد باز به دلیل اینکه از هر نظر قابل ویرایش هستند، دست شما را برای تغییرات عجیب و غریب باز می‌گذارند.

اما اگر به دنبال یک جواب قطعی هستید، به نظرم بهتر است به جای آنکه بر حسب نوع فروشگاه ساز به انتخاب بپردازید، سیستم‌های مختلف را با هم بررسی کنید و ببینید که کدام‌یک از آنها با نیازها و خواسته‌های شما همخوانی بیشتری دارد. این یعنی درگیر نوع سیستم نشوید و بیشتر به این دقت کنید که آیا سیستم مورد نظر، می‌تواند پاسخگوی نیازهای شما باشد یا نه. بخش‌های بعدی این مقاله قطعاً در این مسیر به شما کمک خواهند کرد.

در فصل‌های بعدی این مقاله می‌خوانید...

ما در ادامه قرار است نگاهی به نیازها و خواسته‌های شما از یک فروشگاه‌ساز داشته باشیم و معیارهایی را مشخص کنیم که باید بر اساس آنها یک سیستم فروشگاه‌ساز خوب را انتخاب کنید. پس از آن نیز، به بررسی فروشگاه‌سازها به صورت جداگانه خواهیم پرداخت. پس همراه ما باشید.

راستی، هر گونه سوال یا نظری در مورد دو نوع مختلف فروشگاه‌سازها دارید، خوشحال می‌شوم از طریق بخش نظرات آن را با ما در میان بگذارید. اصلاً می‌توانید نظر خود را در بهترین سیستم برای ساختن فروشگاه به ما بگویید.

 

مطالب مرتبط

انتخاب یک طراح سایت (بخش دوم)... انتخاب یک طراح سایت (بخش دوم) ۴- بدانید که وب‌سایت شما چگونه ساخته می‌شود:اطمینان حاصل کنید طراحی را انتخاب می‌کنید که وب‌سایت شم...

انتخاب یک طراح سایت (بخش اول)... انتخاب یک طراح سایت (بخش اول) انتخاب یک طراح سایت یا یک شرکت طراحی سایت ،اولین و مهمترین بخش یک طراحی سایت است چرا که از آغاز کار...

کسب‌وکار اینترنتی... کسب‌‎و کار اینترنتی امروزه شرکتهای اينترنتي به سرعت درحال ازدیاد و افزایش درامد هستند و سهم زیادی از اقتصاد کشورها را شامل میشون...

اهمیت طراحی لوگو... اهمیت طراحی لوگو شما بعنوان صاحب یک کسب و کار باید پس از تایین هدف فعالیت کاری خود ،بدنبال شناسنامه‌ای برای معرفی و به ذهن سپاری ...

طراحی فروشگاه اینترنتی... طراحی فروشگاه اینترنتی استفاده از اینترنت بسیاری از امور روزمره را تسهیل کرده از جمله خرید مایحتاج !! خرید آنلاین از فروشگاه‌های ...

اهمیت طراحی گرافیک وبسایت... اهمیت طراحی گرافیک وبسایت طراحی گرافیک بخش مهمی از معرفی شرکت به دیگران و یکی از مهم‌ترین پایه‌های بازاریابی هر برند تجاری، سازما...

پشتیبانی سایت

برو بالا

کلمات کلیدی : طراحی سایت اصفهان , طراحي سايت اصفهان , طراحی سایت اصفهان ارزان , طراح سایت اصفهان , طراحی سایت در اصفهان , طراحی وب سایت اصفهان , شرکت طراحی سایت اصفهان , آموزش طراحی سایت اصفهان , طراحي سايت در اصفهان , طراحی سایت حرفه ای,طراحی وب سایت در اصفهان , طراحان وب سایت در اصفهان , طراح وب سایت در اصفهان , وب سایت اصفهان , آموزش طراحی وب سایت در اصفهان , شرکت طراحی وب سایت در اصفهان , استخدام طراح وب سایت در اصفهان , شرکتهای طراحی وب سایت در اصفهان ,ایجاد سایت, ایجاد سایت رایگان با پسوند Com , ایجاد سایت رایگان با پسوند Ir , ایجاد سایت در گوگل , ایجاد سایت رایگان در گوگل , ایجاد سایت رایگان فارسی , ایجاد سایت جدید , ایجاد سایت شخصی , ایجاد سایت اینترنتی ,طراح سایت خانم طراحی سایت توسط خانم, ایجاد سایت تبلیغاتی,راه اندازی وب سایت در اصفهان,سئو اصفهان , سئو سایت اصفهان , طراحی سایت وکالت طراحی سایت برای وکلا طراحی سایت حقوقی آموزش سئو اصفهان , سئو در اصفهان ,خرید سایت ,خرید سایت اینترنتی, خرید سایت رایگان ,خرید سایت فروشگاه اینترنتی ,خرید سایت Ir, خرید سایت ارزان ,خرید سایت اماده, خرید سایت فروشگاهی, فروش سایت ,فروش سایت آماده, فروش سایت موزیک, فروش سایت تبلیغاتی, فروش سایت دانلود ,فروش سایت فیلم ,فروش سایت ایران خودرو, فروش سایت سایپا ,فروش سایت ساز, فروش سایت املاک, ساخت وب سایت